Hoe zorg je ervoor dat je aan alle trends mee kan doen?

Wat zijn de nieuwe trends, Hildemieke?

Mode, iedereen heeft er wel een mening over. De één vind het geweldig en hangt aan de lippen van Fred van Leer of Dani Bles. De ander vind het allemaal onzin en claimt niet mee te doen.

 

Mode is natuurlijk ook een beetje iets geks. Ergens besluit iemand (een trendsetter) iets aan te doen wat op valt en dan kopiëren diverse mensen het. Vervolgens word het uitgebreid in alle media als “de nieuwe trend” aan het grote publiek voorgeschoteld. De hoop is dat massaal alle producten van vorig jaar geloosd worden en iedereen lekker een gehele nieuwe inhoud van hun kledingkast koopt! En nog veel gekker is het als mensen die niet meedoen aan bepaalde trend buitengesloten worden omdat ze niet “ hip” genoeg zijn.

De angst-om-ergens-niet-bij-te-horen creëren is misschien wel het krachtigste verkoopmiddel ooit.

Zal ik je nog iets vertellen? Die persoon, de zogenoemde trendsetter, is meestal iemand die betaald wordt om bepaalde producten (dus ook kleding) te promoten. De trend begint meestal bij een actrice, model, zanger of tegenwoordig bloggers en vloggers, die items in hun handen gedrukt krijgen door hun stylisten, die weer deals hebben gesloten met bepaalde merken of winkels. Dus in principe wordt de creatie van trends door de mode-industrie zelf betaald.

Wil je nu nog steeds de nieuwe trends van mij weten?

Niet getreurd kleding blijft iets heel gaafs! We hoeven echt niet te stoppen met shoppen! Laten we niet denken in mode en trends, maar in kleding en stijl.

Coco Chanel zei al: Mode verdwijnt, stijl blijft.

Kledingstijl is een uiting van wie we zijn. Je visite kaartje eigenlijk. Als je iemand voor het eerst ontmoet beoordeel je binnen een paar seconden op uiterlijk en uitstraling. Kleding is hier een gigantisch onderdeel van. Bij dieren zien we ook dat ze met hun uiterlijk kunnen laten zien hoe ze zich voelen.

Wij mensen hebben enorm veel mazzel; wij kunnen uit een eindeloze hoeveelheid kleding kiezen. Fantastisch, maar dat maakt het ook lastig.

Zoveel keuzes, zoveel producten, wat nu? Het antwoord is simpel: draag wat JIJ wilt! Wat zijn jouw favoriete kleuren, wat vind jij lekker zitten, waar voel jij je goed in. Maak je niet druk om wat anderen vinden. Er is maar 1 persoon die blij moet zijn met jouw kledingkeuze en dat ben jij! Niemand weet hoe jij je exact voelt als je jouw kleding draagt.

Ik denk dat het super ouderwets is om kleding te kopen vanuit trends (zeker als je bedenkt dat het 9 van de 10 keer een reclamestunt is). Ik denk dat er steeds meer een stroming ontstaat waarin mensen kleding kiezen vanuit wie ze zijn, in plaats van dat ze verteld wordt wie ze moeten zijn. En terecht!

Ik vind dat de Fast-Fashion industrie zelf de branche om zeep aan het helpen is. Door veel, veel te goedkope producten van een enorm lage kwaliteit op de markt te brengen, wordt dat die nieuwe standaard en word kleding een wegwerpproduct. Als groot merk kom je er misschien mee weg omdat je dankzij grote aantallen productiekosten omlaag kunt halen.

Maar in de meeste gevallen zullen kleding producenten het zo oplossen: die goedkope producten worden geproduceerd in de armste landen ter wereld onder bizarre omstandigheden. Dus wie betaalt de prijs voor jouw lekker goedkope product? Niet het merk of winkelketen, maar de mensen die in de fabrieken werken. Omdat als ze dat niet zouden doen, zij geen inkomen zouden hebben en dit waarschijnlijk zou betekenen dat ze met hun gezin op straat komen te leven en moeten bedelen.

Wil je meer weten over goedkope mode en de gevolgen daarvan lees dan mijn blog: Fast Fashion: the good, the bad & the ugly?

Persoonlijk doe ik niet mee aan echte trends. Natuurlijk kijk ik om me heen naar wat er gebeurt in de wereld en beïnvloedt dat mij als ik nieuwe producten ontwerp. Maar ik bedenk nooit: Oooo… paarse sokken zijn in de mode en dus moet ik alle paarse sokken kopen die ik kan vinden en iedere dag paarse sokken aan! En vooral niet: weg met die groene sokken, die zijn zo 2017! Ik kijk of ik iets wat ik veel voorbij zie komen leuk vind of het bij mij past en of dat mij zo staan (niet geheel onbelangrijk).

Dus mijn tip over het volgen van trends:

Laat zien wie je bent en waar je voor staat. Je bent wat je draagt! Ik denk dat mensen veel gelukkiger worden als ze na gaan denken over wie zij zijn en daar hun kledingstijl op aanpassen, dan het achterna lopen van een trend!

Als jij je goed voelt ben je op je mooist!

Hildemieke Boender-Vis is een modeontwerper met meer dan 15 jaar ervaring. Zij heeft voor diverse bedrijven in binnen en buitenland gewerkt; zoals; Adidas, Shoeby, Zeeman en Prenatal. Haar kleding is al door miljoenen mensen gedragen! Hildemieke is gespecialiseerd in het ontwerp van sport- en kinderkleding en heeft een grote interesse voor duurzame mode. Ze heeft ook diverse ontwerpprijzen gewonnen, waaronder een European Fashion Award! Zij is de persoon achter de online mode academie. In haar blogs, video's en lessen deelt ze van alles over mode ontwerpen.
Posts created 3

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven

Meld je nu aan voor de Gratis Minicursus Mode Ontwerpen!

In 3 lessen leer je de basis principes van het ontwerpen van een eigen kleding collectie.

Schrijf je nu in, bevestig jouw inschrijving en krijg gelijk de eerste video in jouw mailbox!

P.S. Controleer je spamfilter als je niet gelijk een mail hebt ontvangen.

Tip: Voeg mijn e-mailadres hildemieke @onlinemodeacademie.nl toe aan jouw adresboek, zodat je nooit meer een mail mist!

Meld je nu aan voor de Gratis Minicursus Mode Ontwerpen!

In 3 lessen leer je de basis principes van het ontwerpen van een eigen kleding collectie.

Schrijf je nu in, bevestig jouw inschrijving en krijg gelijk de eerste video in jouw mailbox!

P.S. Controleer je spamfilter als je niet gelijk een mail hebt ontvangen.

Tip: Voeg mijn e-mailadres hildemieke @onlinemodeacademie.nl toe aan jouw adresboek, zodat je nooit meer een mail mist!